Ať už chcete podávat dobrý sportovní výkon, nebo cvičit jen pro zdraví, myslím si, že základ je správné dýchání. Ruku na srdce málo kdo to dělá a málo kdo to umí. Nikdo nad dýcháním nějak moc nepřemýšlí. Řeknete si, že je to něco vrozeného tak to přece musím dělat dobře. Uvádí se, že člověk průměrně nadechne 19 až 21 tisíckrát za den, což je poměrně dost. Když si představíte, že něco děláte tolikrát denně špatně, můžete si zadělat na kaskádu problémů.

Jak ale správně dýchat? Dnes jsou asi nejpopulárnější Wim Hof metoda a metoda zadržovaného dechu od Dr. Buteyka. Můžete se dohadovat, jestli fungují nebo nefungují, ale nejlepší je si to vždy vyzkoušet. Metoda zadržovaného dechu mně přijde logičtější. Wim Hof metoda mě osobně nepřesvědčila, a tak jakmile se objevila možnost navštívit seminář Oxygen Advatage (což je metoda zadržovaného dechu) pořádaný školou Kb5, neváhal jsem. Oxygen Advantages je knížka, kterou napsal žák Dr. Buteyka, Patrick McKeown, který metodu proslavil po celém světě a dokonce s ní úspěšně léčil astma. Seminář vedl hl. trenér Pavel Macek (metodu studoval u Patricka McKeowna) a byl nabitý jak teorií, tak i praxí.

Zjednodušeně. Jde o to dýchat (nádech, výdech) plítce nosem (minimálně ústy). Žádná hyperventilace (hluboký nádech a výdech). V podstatě jde to, že úmyslně ovlivňujete koncentraci CO2 v krvi. Tady je metoda vysvětlena podrobně https://buteykoclinic.com/the-buteyko-method/. Údajně metodu používají i ruské armádní jednotky Specnaz a sportovci po celém světě ji mají jako tajnou (dovolenou) výhodu (dá se pomocí simulovat trénink vysoké nadmořské výšce).

Na kurzu jsme si vyzkoušeli několik testů a cvičení, dostali několik typů, jak zlepšit každodenní dýchání. A o to jde především. Je sice pěkné, že na tréninku se budete snažit dobře dýchat, ale jakmile opustíte gym, vrátíte se ke špatnému.

Na metodě se mi libí, že si můžete jednotlivými cvičeními doplnit váš stávající trénink. Např. pokud rádi plavete, můžete si „dát pár délek“ pod vodou a po vynoření redukovaně dýchat. Možností jak dechová cvičení do tréninku nebo životního stylu zařadit je spoustu.

Teď už být jen důsledný, vydržet a počkat si na výsledek. Já osobně jsem ve fázi, kdy zvažuju, jaká cvičení zařadit do svého životního stylu. O efektu napíšu článek. Jestli vydržímJ

Mějte se dobře